Volkswagen T2 Elektro-Waterstof Bouwjaar 1979 Een echt museum stuk. De VW Bus is in 1979 gebouwd als elektrische bus en in 1988 in Nederland omgebouwd tot waterstofbus. Dit is één van zeven exemplaren. De techniek zet waterstof om in elektriciteit via een alkaline brandstofcel en dit drijft een elektromotor aan met 32 kW piekvermogen. De actieradius van de waterstofbus is 200 km Dit elektrische prototype op basis van een late T2 werd in Nederland geproduceerd. De accu's en extra apparaten nemen hier echter de gehele laadruimte in beslag, waardoor het meer een testvoertuig is dan een praktische uitvoering. Eind jaren zestig begonnen bij VW tests met transportwagens op batterijen en in de jaren zeventig werd een gezamenlijke studie met Bosch, Varta en RWE AG gebaseerd op een stationwagen. In totaal werden ongeveer 70 exemplaren van de T2 met elektrische aandrijving op basis van stationwagens en gesloten bestelwagens geproduceerd en verkocht via Duitse VW-dealers. Ben Pon in Nederland bood ook een elektroversie aan. Ze werden meestal besteld met schuifdeuren aan beide zijden, omdat dit de toegang tot de batterijpakketten vergemakkelijkte. Door het extra gewicht en de benodigde ruimte voor de batterijen werd het laadvermogen teruggebracht tot 800 kg. De Siemens DC-motor achterin haalde een continu vermogen van 17 kW (23 pk), een piekvermogen van 33,5 kW (45 pk) en een koppel van 160 Nm.De achterwielen werden aangedreven via een een-traps versnellingsbak (zonder koppeling). acceleratie van 0-50 km/u in 12 seconden en een kruissnelheid van 70 km/u. De loodzuuraccu's zaten op een uitschuifbare drager en maakten een bereik van 50 tot 80 km mogelijk. De batterijen alleen wogen 850 kg. die het totaalgewicht opdreef naar 2,2 ton door de vloer- en frameversterking, zodat versterking van schokdempers ook noodzakelijk was. Extra koelluchtsleuven in de schuifdeuren moeten voorkomen dat de batterijen oververhit raken. Daarnaast ontwikkelde VW een versie met hybride aandrijving (seriemotor en hydrodynamische omvormer/elektronische koppeling) en in 1972 een gasturbineversie met een motor die aan een straalmotor doet denken. De efficiëntie van deze motor was echter zo inefficiënt dat het project werd stopgezet. Het prototype bestaat echter nog steeds in het VW-museum. Een demonstratieexemplaar van het hybride model werd in 1973 als stadstaxi in de VS gepresenteerd op verschillende tentoonstellingen (oa het Museum of Modern Art in New York). In 1978 bestelde de Tennessee Valley Power Authority tien elektrische bussen bij wijze van proef. In de jaren tachtig testte de Bundespost een kleine vloot van twaalf LT's met hybride aandrijving, maar serieproductie vond nooit plaats. Auto is nieuw geleverd in 1979 als elektro-bus door Volkswagen Duitsland en omgebouwd door Elenco NV in samenwerking met D.S.M. ,de grote Nederlandse chemie-groep in Geleen, SCK het Belgisch studiecentrum voor Kernenergie te Mol en Euroventures Benelux, een financiële groep.